luni, 15 martie 2010

Cronica scepticului - episodul optzeci

În acest episod dorim să ridicăm o problemă. Aţi remarcat şi dumneavoastră că în unele reclame la alimente se fac afirmaţii privitoare la capacitatea lor terapeutică. Există alimente care întăresc imunitatea, altele care îndepărtează stările de balonare etc. Aceste suţineri trebuie dovedite? Dacă da, atunci care ar fi calea prin care obţin asemenea dovezi?
Ideea acestei emisiuni ne-a fost oferită articolul cu titlul European Food Watchdog Slashes Dubious Health Claims, publicat in revista Science din 5 martie 2010. Articolul începe prin a spune EFSA (European Food Safety Authority) a primit deja, de la producători,  circa 4000 de susţineri pentru efecte benefice asupra sănătăţii ale unora dintre produsele comercializate de ei. Aau fost analizate 3000 dintre acestea şi peste 80% dintre ele au fost respinse. Avem cumva o ştachetă ridicată prea sus? Producătorii de alimente afirmă că EFSA a impus criterii draconice şi nejustificate. În fond, se poate spune că un aliment nu trebuie să treacă prin testele riguroase la care este supus un medicament. Dar, să nu uităm, este vorba despre afirmaţii care susţin virtuţi terapeutice ale unor alimente. Exemplul dat în revista Science se referă la cazul firmei Danone care comercializează produsul Immunofortis, un amestec de oligozaharide care adăugat la alimentele pentru bebeluşi ar întări imunitatea copiilor. În urma analizei dosarului EFSA a respins această susţinere. Cei de la Danone protestează, susţinând că ei au prezentat toate dovezile necesare, obţinute pe parcursul a 10 ani, inclusiv 30 de studii, dintre care 25 pe subiecţi umani. De celalaltă parte, experţii EFSA artată că numai unul dintre studiile prezente în dosarul Danone se referă la întărirea sistemului imunicar al bebeluşilor, dar şi acesta suferă de grave slăbiciuni metodologice.
Nu ştim cum vor evolua lucrurile, dar întrebarile rămâne: afirmaţiile din reclame trebe să aibă în spate dovezi clare? Cum ar trebui să arate aceste dovezi? Aceste întrebări îş păstrează valabilitatea şi pentru alte produse. Aţi remarcat şi dumneavoastră că există produse cosmetice despre care se afirmă, fără nici un fel de dovadă, că acţionează asupra ADN-ului su genelor celulelor pielii, prevenind astfel îmbătrânirea. La emisiunile de teleshoping ni se preyintă o serie de dispozitive care elimină durerile de spate sau cele de genunchi, mai vedem şi soluţii care alngă chelia... etc. Şi oricât încercăm să găsim dovezi că cele afirmate se suţin prin dovezi clare, nu primim decât mărturiile (plătite) ale unor "utilizatori" entuziaşti.
Emisiunea a fost difuzată de către postul TvRM Educaţional în ziua de 14 martie 2010.


Vezi mai multe video din Blog

Un comentariu:

  1. Intr-un ocean de superstitii orice voce rationala conteaza. Felicitari pentru perseverenta!

    RăspundețiȘtergere

Va rugam sa limitati lungimea comentariilor. Ne plac disputele, dar taria argumentelor nu se masoara in lungimea textului, ci in argumente. La argumente se poate raspunde, la vorbarie, nu. Din acest motiv imi permit sa modrez comentariile. Cele care contin nazbatii prea evidente nu vor fi publicate.