joi, 10 februarie 2011

Cronica scepticului - episodul 121

Așa cum promiteam la sfârșitul episodului trecut, astăzi ne ocupăm de ceea ce ar putea fi numit drept ”Cazul Wakefield”. Despre Wakefield am mai vorbit în emisiunea noastră, dar credem că este bine să reamintim faptul că un articol semnat de el, publicat în revista Lancet în 1998, a fost unul dintre factorii declanșatori ai mișcării antivaccin din zilele noastre. În acel articol, Wakefield afirma că există o legătură între vaccinarea ROR (Reubeolă, Oreion, Rujeolă) și autism. În studiul său, realizat pe un număr de 12 copii se afirma că unul dintre componentele vaccinului (virusul atenuat al pojarului)provoacă reacții intestinale în urma cărora sunt secretate anumite toxine care, mai apoi, ajung la creier și produc autism. Un asemenea articol, apărut într-o revistă medicală de prestigiu, nu putea să nu aibă un ecou profund în rândul publicului larg. Lancet a retras articolul în 2010, în special datorită descoperirii faptului că Wakefield nu anunțase faptul că se află într-un grav conflict de interese. El era consilierul unui avocat care intentase un proces împotriva statului britanic, în numele unor parinti care acuzau vaccinarea ROR drept cauză a îmbolnăvirii de autism a copiilor lor. De altfel, tot din acest motiv, lui Wakefield i-a fost retras dreptul de a mai practica medicina. Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Din puzzle lipsea o piesă importantă. Iar această piesă a fost pusă pe masă de către un jurnalist, pe numele său Brian Deer. El s-a apucat să ia interviuri părinților copiilor care au fost incluși în studiu și apoi a comparat înregistrările medicale cu datele publicate în articolul din Lancet. Și... surpriză! (surpriză?) A descoperit că înregistrările medicale (adică faptele) nu se suprapuneau cu cele afirmate în articol! Concluziile sale au fost publicate în luna ianuarie în altă revistă medicală de prestigiu. Este vorba despre British Medical Journal. Articolul, care este extrem de accesibil, chiar pentru un nespecialist, îl puteți citi aici. Vă recomandăm să aruncați o privire și pe materialul suplimentar, în care veți găsi comparația între datele publicate de Wakefield și cele reale. Și vă mai invităm să citiți și editorialul din BMJ, în care sunt făcute comentarii interesante prinvind miscondct-ul în știința medicală. (Tocmai am descoperit acum un alt articol al lui Brian Deer, The Lancet’s two days to bury bad news publicat în 18 ianuarie tot de BMJ, referitor la același caz).
În a doua parte a emisiunii suntem nevoiți să îl cităm din nou pe dl. Y, care are o nouă teorie asupra comunicatului NASA din 15 noiembrie și LHC. Mărturisim că nu mai putem ține socoteala teoriilor privitoare la acest subiect pe care stimatul domn le-a emis în ultima vreme. Bănuim că mai are în stoc. Noi le așteptăm cu, să zicem așa, interes.
În ultima parte a emisiunii vom demonstra, din nou, cum că astrologia poate să prevadă foarte bine lucruri, dar numai când ele s-au întâmplat deja.
Emisiunea a fost difuzată de către postul TvRM în ziua de 5 februarie 2011.

Cronica scepticului - episodul 121