duminică, 14 februarie 2010

Cronica scepticului - episodul şaptezecişişase

În acest episod discutăm despre antiştiinţa, uneori agresivă, promovată de către televiziuni. Un caz aparte îl reprezintă TVR, care a găsit de cuviinţă să prezinte, cu ocazia încheierii anului Darwin, emisiune "antidarwinolatrică".  Acolo se prezentau drept argumente ştiinţifice tot felul de năzbâtii, dintre care unele susţineau "tinereţea" Pământului. Unul dintre argumentele antidarwin se referea la datarea unui os de dinozaur cu carbon radioactiv! Ne-am propus sa discutăm mai în detaliu despre această emisiune cu o altă ocazie.
Dar nu emisiunea în sine ni se pare îngrijorătoare. În fond, există libertatea de expresie, deci poţi spune orice nazbâtie îţi trece prin cap. Îngrijorătoare este absenţa emisiunilor despre importanţa lui Darwin şi a Teoriei evoluţiei la TVR. Tot îngrijorătoare este cenzurarea lui Cristian Lascu (redactorul şef al National Geographic, ediţia română) la radioul public! Întâmplarea mi-a fost confirmată chiar de Cristian Lascu, care, în spaţiul intervenţiei sale saptamanale de la postul public de radio, a dorit să vorbească câteva minute despre Darwin (asta în urmă cu un un an, exact la lansarea anului Darwin). I s-a spus ca nu e momentul, ca nu este cazul etc...
Şi tot îngrijorătoare mi se pare tăcerea comunităţii academice în faţa acestei promovări a antiştiinţei. Aţi auzit dumnevoastră vreun protest al Academiei Române în legătură cu eliminarea lui Darwin din manuale? Au protestat colective universitare?
Desigur, o rază de lumină există. Din păcate, în ceea ce priveşte comunitatea academică, este numai una. Este vorba despre domnul prof. univ. dr. Daniel David care a publicat o scrisoare deschisă în apărarea valorilor ştiinţei în spaţiul public. În cadrul emisiunii prezentăm câteva fragmente din această scrisoare deschisă, pe care dumneavoastră o puteţi citi în întregime aici.
În ultima parte a emisiunii, ajutaţi de Carl Sagan, vom discuta despre limitele scepticismului. Un scepticim pur şi dur, un scepticim fundamentalist, un scepticism care nu este dublat de o minte deschisă ideilor, noi nu este mai bun decât naivitatea, decât credulitatea. Nu aparenta imposibilitate a unei afirmaţii o face să fie lipsită de adevăr ci absenţa dovezii corespunzătoare.
Această emisiune a fost difuzată de postul TvRM Educaţional în ziua de 14 februarie 2010.

Vezi mai multe video din Blog